Muziekvereniging
Prins Bernhard

Orkest

Fanfare

Muziekvereniging Prins Bernhard uit Termunten bestaat inmiddels al weer 80 jaar en is ondanks deze leeftijd nog lang niet uit gemusiceerd! De vereniging bestaat op dit moment uit een fanfareorkest, dweilorkest en een opleidingsorkest en heeft gezamenlijk circa 31 leden.

In het verleden concentreerden fanfares zich op het maken van muziek in de open lucht. De orkesten marcheerden over straat of speelden in muziek tenten. Tegenwoordig speelt het fanfare leven zich meer en meer af in concertzalen. De muziek die een fanfare speelt is veelzijdig. Het varieert van mars tot pop. Van klassiek tot filmmuziek. Fanfares komen voornamelijk voor in Nederland en België.

Vanaf het eerste begin in 1936 bestond onze muziekvereniging uit een fanfareorkest en een drumband. Zoals vele muziekverenigingen heeft ook muziekvereniging Prins Bernhard haar ups en downs gekend t.a.v. het aantal leden. Rond 1995 is de drumband opgeheven.

Omdat er eind jaren 80 voor een fanfareorkest te weinig leden waren, heeft de bezetting van het fanfareorkest meer de bezetting gekregen van een Egerländerkapel. Rond 2000 is de bezetting weer een fanfare bezetting geworden.

Het fanfareorkest is op dit moment niet actief op concoursen, maar richt zich op diverse evenementen en uitvoeringen. Te denken valt dan aan de jaarlijkse 4 mei herdenking, het jaarlijks Kerstconcert, Kerstnachtdienst, het verwelkomen van St. Nicolaas en natuurlijk onze jaarlijkse uitvoering. Het fanfareorkest heeft een muziekrepertoire voor jong en oud en varieert van popmuziek, filmmuziek, klassiekers tot marsen.

Het fanfare orkest repeteert op iedere dinsdagavond van 19.45 tot 21.45 uur in basisschool “de Munte” in Termunten onder leiding van onze dirigent Alfons Weges. Van 20.45 tot 21.00 uur is er gelegenheid tot het nuttigen van een kopje koffie, thee of iets anders.

Dirigent

Alfons Weges (geb.1965) is afgestudeerd aan het conservatorium te Groningen op trompet (1990) bij Auke v.d. Merk en hafabra-directie (1991) bij Lex van Diepen.

Inmiddels al meer dan 30 jaar is Alfons dirigent van diverse orkesten in Groningen en Drenthe. Zowel fanfare- , harmonie- , symfonieorkesten als ook blaaskapellen hebben onder zijn leiding gemusiceerd. Ook arrangeert Alfons regelmatig muziekstukken voor (blaas)orkest en houdt hij zich bezig met het schrijven van muziekboeken voor kleinkoper.

Naast het dirigeren geeft Alfons ook (privé)muzieklessen, waaronder bij muziekverenigingen in de provincie Groningen en Drenthe. Sinds 1990 was Alfons muziekdocent kleinkoper, theoriedocent en hafabra-coördinator bij ‘Muziekschool Gemeente Menterwolde’. Na sluiting van de gemeentelijke muziekschool in Menterwolde (september 2013) heeft Alfons met enkele collega’s een eigen muziekschool opgericht (www.muziekschoolmenterwolde.nl).

Tevens is hij gecommitteerde voor de landelijke muziekbonden, is hij dirigent van play-ins in zowel Nederland als ook in het buitenland en jurylid bij solistenavonden.

Bezetting

Lid worden / Donateur worden

Samen muziek maken in een vereniging is natuurlijk veel leuker dan in je eentje spelen. Lijkt je dit ook leuk, dan kun je je aanmelden als nieuw lid van onze vereniging door contact op te nemen onze penningmeester Johan Grimmius. De kosten voor het lidmaatschap bedragen 12,– euro per maand voor seniorleden en 7,50 euro per maand voor jeugdleden. Tevens krijg je als nieuw lid een instrument in bruikleen van de vereniging.

Wil je geen lid worden, maar de muziekvereniging wel steunen. Dan kunt u donateur worden van onze vereniging. Meer informatie kunt u opvragen bij onze penningmeester Johan Grimmius.